Bureau Beweeglijk

Met plezier leren | motiveren | doceren

Alles staat toch op internet?

Het verschil van onderwijs

 

‘Wil je ons meer vertellen over het verschil tussen opvoeding en onderwijs? En of er wel verschil is?’, vroeg laatst een docente lichamelijke opvoeding aan de Hogeschool van Amsterdam mij. ‘Goede vraag’, dacht ik, wat ik meestal denk wanneer ik het antwoord niet weet.

En dat is precies waarom het zo leuk is om te presenteren en les te geven want als iemand daar het meeste van leert is het wel de docent zelf. Kortom, ik aan de slag. Praten, lezen, nadenken, filmpjes kijken en nog eens wat nadenken. Wat natuurlijk al duizenden jaren mensen voor mij hebben gedaan.

Want waarom zetten we eigenlijk gebouwen neer, tuigen een heel circus op om iets te leren wat je meestal ook zelf kunt doen? Miljoenen besteden we aan het overdragen van kennis, die ook gewoon in de bieb of op internet te vinden is. Weet je wat dan ook misschien nog wel het grootste verschil maakt tussen het onderwijs en opvoeding? De docent zelf.

De docent die, als het goed is, alles weet over leren. Die precies kan zeggen hoe je zo doceert dat je je studenten verder brengt dan ze zelf ooit hadden bedacht. Die begrijpt dat het studenten helpt wanneer je heldere doelen stelt, verschillende strategieën toepast, voor een sfeer zorgt waarin studenten hardop durven te denken, toetst of zij inderdaad leren en zichzelf voortdurend scherp houdt.

Kunnen opvoeders dat ook? Dat zou zomaar kunnen. Maar meestal richten zij zich vooral op algemene sociale en emotionele ontwikkeling van hun kinderen, terwijl docenten vooral bezig zijn om culturele en maatschappelijke waarden over te brengen. En ja, natuurlijk overlapt het soms ook. Gelukkig maar. Want uiteindelijk gaat het erom dat we elkaar verder op weg helpen of troosten wanneer dat onverhoopt niet zo lukt. Thuis, op school, in de trein of in het zwembad. Formeel of informeel. Belangrijkste is dat we een beter zelf worden, waar dan ook.

Meer weten? Reageren? Neem contact op met Saskia van Laar