Bureau Beweeglijk

Met plezier leren | motiveren | doceren

Hoe draag je bij aan intrinsieke motivatie?

Wat zijn we als opleiders toch gezegende mensen. Iedere keer wanneer we zelf wat leren, leren we namelijk dubbelop. Niet alleen inhoudelijk komen we verder, maar we leren tegelijkertijd wat bijdroeg aan ons leerproces. En daar kunnen we als opleiders natuurlijk direct wat mee!

Zonder intrinsieke motivatie geen beweging
Zo loop ik (of dit ik maar), sinds een tijdje weer bij de fysiotherapeut. Mijn achillespeesblessure achtervolgt mij al jaren. Al honderden keren heb ik eindeloze oefeningen gedaan. Op de trap staan en met één been langzaam naar beneden drukken. Stikvervelend. Zo vervelend, dat ik het de vorige keren niet lang genoeg heb volgehouden. Ik moet het ook 12 weken twee keer per dag doen terwijl ik ondertussen geen minuut mag hardlopen. Kortom, een verandering die ik langere tijd moet volhouden. Daar is veel intrinsieke motivatie voor nodig, en zeker voor mij.

Toch doe ik het nu wel braaf. Interessant, he? Wat draagt daar nu aan bij?

Vijf elementen die bijdragen
Er zijn vijf elementen die bijdragen aan intrinsieke motivatie:

  1. Een wens, iets waar je naar verlangt
  2. Redenen, waarom je het doet
  3. Een noodzaak: waarom nu?
  4. Vertrouwen dat je het kunt
  5. De mogelijkheid hebben om het te doen

Wanneer één ontbreekt, gaat het feest niet door. Wat is dan het verschil met vorige keren?

Nu aan alle elementen voldaan
Ten eerste fietste ik laatst voor het eerst met mijn broertje mee terwijl hij een hardloopwedstrijdje liep. Ik kon alleen maar toekijken en denken ‘dat wil ik ook’. Daarnaast is een goede conditie voor mij sinds kort extra belangrijk omdat ik o.a. wandelreizen begeleid en daar in goede conditie voor moet zijn. Bovendien fiets ik niet meer naar mijn werk sinds ik dit jaar zelfstandig ben geworden. Het gemis aan beweging wordt nu nog erger omdat ik in de zomer nog wel op de racefiets kon springen, maar dat lukt nu niet meer. Het vertrouwen dat ik het kan was er altijd al, want die oefeningen zijn niet zo ingewikkeld. Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid om te doen, want die trap rol ik zowat af zodra ik uit bed stap.

Kortom, dit keer is er wel aan alle voorwaarden voldoen en sta ik braaf iedere dag, waar dan ook, op de trap.

Betekenis voor je als opleider
Wat kunnen we hier als opleiders van leren?

Dat je actief kunt bijdragen aan de intrinsieke motivatie van je deelnemers. Hoe meer je aandacht besteed aan de vijf elementen, hoe meer zij op het puntje van hun stoel zitten, zich graag gaan inzetten, ze bereid zijn door te gaan wanneer het lastig wordt, ze concrete resultaten gaan bereiken en je meer voldoening haalt uit je begeleiding.

In komende blogs kun je verder lezen hoe je de vijf elementen kunt stimuleren. Mocht je nu al meer weten en je afvragen hoe je dit kunt toepassen in jouw praktijk, neem dan contact op. Kunnen we dan bekijken wat ik voor je kan betekenen.